Info voor jonge scheidsrechters

Praktisch

Planning en aanwijzen scheidsrechter

  • Uw eigen trainer beslist wie wanneer moet fluiten, houd goed in ‘t oog wanneer het jouw beurt is.
  • Schrijf dit in je agenda! Je moet aanwezig zijn en op tijd. Als een scheidsrechter niet komt opdagen, krijgt je ploeg een boete (in sommige ploegen de speler ook)

Niet vergeten

  • Comfortabele sportkleren dragen. Bij voorkeur je shirt of trui in andere kleur dan het rood van Arendonk Sport. Je zal niet zo veel lopen als tijdens je eigen training of matchen, kleed je warm genoeg.
  • Het kan handig zijn om broek- of vestzakken te hebben om je scorekaartje en balpen in te steken, dan moet je die niet altijd vasthouden.
  • Sportschoenen aandoen of bij nat weer gewone voetbalschoenen, je moet goede grip hebben.
  • Horloge om de tijd bij te houden of je mama, papa, trainer of een supporter vragen om “timekeeper” te spelen. In ‘t begin zeker doen, dan moet je daar al niet aan denken. Als je zelf de tijd gaat bijhouden, moet je horloge een gemakkelijk te bedienen stopwatch/timer hebben. Eentje die NIET automatisch op pauze gaat ook!
  • Fluitje en/of balpen mag je zelf meebrengen, moet niet!
  • Lees de spelfiche met spelregels (zie achteraan dit document) goed door zodat je weet wat wel en niet mag. Je kan vooraf ook eens naar een wedstrijd gaan kijken op voorhand en let daarbij op wat de scheidsrechter doet!

Aanmelden/voor de match

15 min voor de wedstrijd aanmelden in de kantine (toog rechts). Je krijgt een fluitje, kaartje om de scores te noteren en balpen.

Vul je naam en de ploegen in als ze nog niet op het kaartje staan. Thuisploeg “Arendonk Sport” - “naam bezoekers” heb je normaal van de trainer gekregen of vraag anders even aan de toog.

Ga direct daarna (dus zeker op tijd) naar het veld.

Vraag de afgevaardigde (of trainer van de thuisploeg) om een goede bal en leg die op de middenstip klaar voor de aftrap. Goede bal = juiste druk.

Je kan jezelf kort even voorstellen aan de trainers en hen een goede match wensen. Dat gaan ze tof vinden.

De match moet starten op het aangegeven uur. Je kan best 2 minuten voor het startuur bij de middenstip gaan staan en 2x kort en hard op je fluitje blazen. Dan weten de spelers dat ze hun vest moeten uitdoen en weten de trainers dat ze hun spelers bij elkaar moeten roepen.

Tijdens de match

Je fluitje houd je altijd in je hand, zodat je snel kan fluiten als dat nodig is!

Scorekaart en balpen in je broek- of vestzak, waar je deze ook gemakkelijk eruit kan halen.

Denk eraan om je horloge te starten als je zelf de tijd gaat bijhouden!!

Hard op je fluitje blazen om te starten!

Aftrap/opzetten:

  • bezoekers bij 1e kwart
  • thuisploeg bij 2e kwart
  • bezoeker bij 3e kwart
  • thuisploeg bij 4e kwart

Hoe lang de rustpauze tussen de kwartjes duurt, bepaal jij als scheidsrechter, normaal duurt dit ongeveer 5 minuten. Halverwege mag er naar binnen worden gegaan, evt als het regent of extreem koud is. Dan duurt de rust langer (max 15min). Dit gebeurt maar zelden trouwens en jij beslist hierover als scheidsrechter.

Na affluiten van elk kwart je horloge op 0 zetten. Na elke pauze terug starten bij aanvang van het kwart! (of navragen bij je timekeeper)

Hard fluiten, elke keer!

Wees duidelijk naar de spelers toe over je beslissingen, hierbij mag je gerust praten met de spelers. Nooit discussiëren, gewoon duidelijk zeggen wat je beslist hebt. En nooit van gedacht veranderen, zelfs niet als iedereen zegt dat je fout bent. Jij bent de baas! En laat je niet afleiden door spelers, ouders en andere randzaken, gewoon proberen op te letten en te fluiten wat je ziet..… (zie ook verder naar onderdeel “Richtlijnen scheidsrechter”)

Je hoeft niet te fluiten voor elk foutje. Schat in of de overtreder er voordeel uit haalt, indien niet, mag het spel verder gaan (=balvoordeel voor de ploeg in balbezit). Bij herhaaldelijke overtreding mag je de spelers bij een stil moment gerust even op wijzen.

Spelers hebben snel een pijntje en blijven liggen. Ook al is er geen overtreding gemaakt. Probeer dan de wedstrijd stil te leggen en ga even kijken. Bij serieuze blessures, vraag je de trainer om verzorging te regelen (of zelfs ambulance).

Na de match

Er worden altijd penalty’s gegeven. Elke speler van elke ploeg mag er eentje geven. Eerst mogen alle bezoekers trappen, dan alle thuisspelers.

Leg hiervoor 2 potjes (goed ver uit elkaar) op ongeveer 9 meter van de doellijn.

Je geeft het “startsein” voor elke penalty door een fluitsignaal als de bal klaar ligt en de keeper klaar staat.

De spelers geven normaal de tegenstander een hand en daarna de scheidsrechter. Je gaat dus best in de buurt van de ploeg staan die niet aan het trappen is. Eerst bij de thuisploeg, daarna bij de bezoekers.

Geef zeker ook beide trainers een hand na alle penalty’s, zullen ze zelf ook wel komen doen.

Ga je scorekaart (en fluitje en balpen) terug naar de toog brengen (waar je die opgehaald hebt) en je ontvangt 3 drankbonnen.


BEDANKT VOOR JE INZET!! Hopelijk vond je het leuk en heb je ook heel veel geleerd? Tot volgende keer.

Als het je echt interesseert om dit meer te doen, kan je hier meer info vinden: Word scheidsrechter bij Arendonk Sport


Richtlijnen scheidsrechter

Algemeen

  • fluit telkens HARD, dat is nodig en het duidelijkste voor iedereen. Begin met 1x fluiten voor elke aftrap. Wacht bij de aftrap tot iedereen klaar staat, de spelers moeten wachten op je fluitsignaal. Als de spelers als aftrappen vóór jouw fluitsignaal, fluit je terug af en laat je opnieuw opzetten. Ze moeten leren om te wachten op het fluitsignaal.
  • na een goal neem je rustig de tijd om een streepje op je scorekaart te zetten! Doe dit NIET nadat je het spel terug op gang gefloten hebt, dat gaat niet!! Steek ook je balpen en kaartje weer in je vest- of broekzak.
  • probeer het spel goed te volgen, zowel door in de buurt te staan als ook door heel goed de bal te volgen en op te letten. Je zal zien dat dit niet gemakkelijk is, je zal misschien wel eens zaken missen (gewoon niet gezien hebben).
  • Ook als je iets niet gezien hebt, zal je iets moeten beslissen. Een fout of handsbal kan je dan niet fluiten als je niets gezien hebt natuurlijk, maar als de bal buiten gaat en je weet niet wie mag indribbelen, moet je toch beslissen….. Kijk naar de reacties van de spelers en meestal weet je het wel. ;-)
  • affluiten doe je door 2x kort en 1x lang te blazen...

Signalen

Hoekschop: fluitsignaal en met gestrekte arm wijzen in de richting van de hoek waar de hoekschop gegeven moet worden.

Fout: fluitsignaal en wijs met 1 hand naar de plaats waar de fout gebeurde en met je andere hand naar de speelrichting van de ploeg die de fout mee krijgt.

Indribbelen/bal buiten aan de zijlijn: ga staan ter hoogte van de plaats waar ingedribbeld moet worden en wijs in de speelrichting van de ploeg die de bal krijgt. Fluiten is normaal niet nodig, tenzij er discussie is of de verkeerde ploeg wil indribbelen.

Keeperbal/bal buiten aan de achterlijn: wijzen naar de grond in de richting van de goal van de keeper die de bal mag indribbelen

Afsluitend

Nogmaals: Wees duidelijk naar de spelers toe over je beslissingen, hierbij mag je gerust kort praten met de spelers. Nooit discussiëren, gewoon duidelijk zeggen wat je beslist hebt. En nooit van gedacht veranderen, zelfs niet als iedereen zegt dat je fout bent. Jij bent de baas! En laat je niet afleiden door spelers, ouders en andere randzaken, gewoon proberen op te letten en te fluiten wat je ziet..…

Spelregels 5v5

Overzicht van wat voor u als scheidsrechter belangrijk is:

  • We spelen 4 kwartjes van 15 minuten
  • Er mag doorlopend gewisseld worden door de trainers, in principe moet het spel hier niet voor stilgelegd worden. Je kan dat wel best doen als er veel vervangingen gebeuren na bijvoorbeeld 7,5 minuten…
  • Strafschoppen zijn altijd onrechtstreeks. De muur moet op 8m gezet worden, dat is relatief ver. Dat geldt ook bij hoekschoppen.
  • De keeper MAG indribbelen bij een keeperbal.
  • Steeds indribbelen aan de zijlijn, nooit ingooien. Passen mag ook. De tegenstander moet op minimum 3 meter van de bal gaan staan bij het indribbelen.
  • Een speler die indribbelt, mag niet zelf scoren.
  • Gele en rode kaarten zijn NIET nodig, ondanks wat hier beneden staat. Bij een echt zware overtreding, kan je de trainer vragen om zijn speler tot aan de rust (of in het laatste kwart tot aan het einde) aan de kant te zetten en te vervangen door een andere speler.

_o6LWxhLs5-QTzg-vogoZT18L0gb3SZAGdHuPlr7YkFn16vrIN3Ocj-OWbter-p5L0OXLsPye5Y0gQo21_-ya-UEqXyllDiADDQHrtUUHWnX4egYckfqJmJAUzMPimIKvRmQTK3Irdp1SftkaqWt3YA


Spelregels 8v8

Gm7W0qPauGhQcU5xVhtyN6yQJr3YIeTNvAUE19uAxFoht2EhuxUqkwG9T4_3CzbVum9yYnzoI0rTP3smKXsx4gWCSu1wh6BgLkRvC2C2gv3fSCIkACSoH_vOXkWx4RnL2CgRacEDhknzCqvgZjzKcaU