15 min voor de wedstrijd aanmelden in de kantine (toog rechts). Je krijgt een fluitje, kaartje om de scores te noteren en balpen.
Vul je naam en de ploegen in als ze nog niet op het kaartje staan. Thuisploeg “Arendonk Sport” - “naam bezoekers” heb je normaal van de trainer gekregen of vraag anders even aan de toog.
Ga direct daarna (dus zeker op tijd) naar het veld.
Vraag de afgevaardigde (of trainer van de thuisploeg) om een goede bal en leg die op de middenstip klaar voor de aftrap. Goede bal = juiste druk.
Je kan jezelf kort even voorstellen aan de trainers en hen een goede match wensen. Dat gaan ze tof vinden.
De match moet starten op het aangegeven uur. Je kan best 2 minuten voor het startuur bij de middenstip gaan staan en 2x kort en hard op je fluitje blazen. Dan weten de spelers dat ze hun vest moeten uitdoen en weten de trainers dat ze hun spelers bij elkaar moeten roepen.
Je fluitje houd je altijd in je hand, zodat je snel kan fluiten als dat nodig is!
Scorekaart en balpen in je broek- of vestzak, waar je deze ook gemakkelijk eruit kan halen.
Denk eraan om je horloge te starten als je zelf de tijd gaat bijhouden!!
Hard op je fluitje blazen om te starten!
Aftrap/opzetten:
Hoe lang de rustpauze tussen de kwartjes duurt, bepaal jij als scheidsrechter, normaal duurt dit ongeveer 5 minuten. Halverwege mag er naar binnen worden gegaan, evt als het regent of extreem koud is. Dan duurt de rust langer (max 15min). Dit gebeurt maar zelden trouwens en jij beslist hierover als scheidsrechter.
Na affluiten van elk kwart je horloge op 0 zetten. Na elke pauze terug starten bij aanvang van het kwart! (of navragen bij je timekeeper)
Hard fluiten, elke keer!
Wees duidelijk naar de spelers toe over je beslissingen, hierbij mag je gerust praten met de spelers. Nooit discussiëren, gewoon duidelijk zeggen wat je beslist hebt. En nooit van gedacht veranderen, zelfs niet als iedereen zegt dat je fout bent. Jij bent de baas! En laat je niet afleiden door spelers, ouders en andere randzaken, gewoon proberen op te letten en te fluiten wat je ziet..… (zie ook verder naar onderdeel “Richtlijnen scheidsrechter”)
Je hoeft niet te fluiten voor elk foutje. Schat in of de overtreder er voordeel uit haalt, indien niet, mag het spel verder gaan (=balvoordeel voor de ploeg in balbezit). Bij herhaaldelijke overtreding mag je de spelers bij een stil moment gerust even op wijzen.
Spelers hebben snel een pijntje en blijven liggen. Ook al is er geen overtreding gemaakt. Probeer dan de wedstrijd stil te leggen en ga even kijken. Bij serieuze blessures, vraag je de trainer om verzorging te regelen (of zelfs ambulance).
Er worden altijd penalty’s gegeven. Elke speler van elke ploeg mag er eentje geven. Eerst mogen alle bezoekers trappen, dan alle thuisspelers.
Leg hiervoor 2 potjes (goed ver uit elkaar) op ongeveer 9 meter van de doellijn.
Je geeft het “startsein” voor elke penalty door een fluitsignaal als de bal klaar ligt en de keeper klaar staat.
De spelers geven normaal de tegenstander een hand en daarna de scheidsrechter. Je gaat dus best in de buurt van de ploeg staan die niet aan het trappen is. Eerst bij de thuisploeg, daarna bij de bezoekers.
Geef zeker ook beide trainers een hand na alle penalty’s, zullen ze zelf ook wel komen doen.
Ga je scorekaart (en fluitje en balpen) terug naar de toog brengen (waar je die opgehaald hebt) en je ontvangt 3 drankbonnen.
BEDANKT VOOR JE INZET!! Hopelijk vond je het leuk en heb je ook heel veel geleerd? Tot volgende keer.
Als het je echt interesseert om dit meer te doen, kan je hier meer info vinden: Word scheidsrechter bij Arendonk Sport
Hoekschop: fluitsignaal en met gestrekte arm wijzen in de richting van de hoek waar de hoekschop gegeven moet worden.
Fout: fluitsignaal en wijs met 1 hand naar de plaats waar de fout gebeurde en met je andere hand naar de speelrichting van de ploeg die de fout mee krijgt.
Indribbelen/bal buiten aan de zijlijn: ga staan ter hoogte van de plaats waar ingedribbeld moet worden en wijs in de speelrichting van de ploeg die de bal krijgt. Fluiten is normaal niet nodig, tenzij er discussie is of de verkeerde ploeg wil indribbelen.
Keeperbal/bal buiten aan de achterlijn: wijzen naar de grond in de richting van de goal van de keeper die de bal mag indribbelen
Nogmaals: Wees duidelijk naar de spelers toe over je beslissingen, hierbij mag je gerust kort praten met de spelers. Nooit discussiëren, gewoon duidelijk zeggen wat je beslist hebt. En nooit van gedacht veranderen, zelfs niet als iedereen zegt dat je fout bent. Jij bent de baas! En laat je niet afleiden door spelers, ouders en andere randzaken, gewoon proberen op te letten en te fluiten wat je ziet..…
Overzicht van wat voor u als scheidsrechter belangrijk is: